GASTFOTO'S VAN GEOFFREY HOVING III
Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 30 januari 2020 14:00
Na de graanoogst in Canada begint voor loonbedrijf Feitsma de allesbeheersende maïsoogst met hun 4 Claas Jaguars. Die zien we dan ook uitgebreid, van begin tot einde in de sneeuw. Dan kan er vervolgens ook nog landwerk gebeuren en sluiten we het jaar af.
Een mooi perceel maïs hakselen eind september met de nieuwe Claas Jaguar 960, waar een Orbis 750 bek voor hangt.
Door het droge voorjaar waren de opbrengsten op veel plaatsen aanzienlijk lager dan normaal.
De maïskuil aanrijden met een John Deere 9510R.
De kleine Jaguar 930 onderweg naar de eerste klus. Bij kleinere klanten komt de machine goed tot zijn recht.
Ondertussen is ook de oogst van het koolzaad bezig op het eigen akkerbouwbedrijf. Daarvoor zijn 2 Claas Lexion combines aanwezig.
Claas Lexion 760 met een MacDon FD75-D Flexdraper bord.
De koolzaad wordt in de eigen opslag gelost.
JD 9420 met nieuwe Brent 1386 overlaadwagen.
Hakselen met de 930.
Hakselaar nummer 3: De oudere Jaguar 960 met Orbis 750 klaar voor de start.
De andere 960 hakselt voor een grote melkveehouder.
Deze maïs was beregend en daardoor van een prima kwaliteit.
Na schoon blazen en messen slepen even tanken en naar huis.
Hakselen bij Feitsma Dairies. Dit is de broer van de eigenaar van Feitsma Services. Hij heeft een groot melkveebedrijf op 25 kilometer afstand van het loonbedrijf in Hague, Saskatchewan.
Op dit bedrijf een mix van beregend en niet-beregende maïs. Na een voeranalyse bleek dat de niet-beregende maïs de beste voederwaarde had. Deze is gehakseld als silage.
De maïs wordt zo hoog mogelijk gehakseld om de beste kwaliteit voer te hebben. De beregende velden zijn later als maïskolven schroot (MKS) gehakseld.
Een perceel doorsteken met beide JD 8295R trekkers, waar een Penta DB50 silagekipper achter hangt.
Stop voor het avondeten.
Wederom een mooi en beregend perceel.
De Jaguar 960 en 930 samen bij een klant aan het werk.
Wederom de Claas Xerion 5000 met Grouser schuifblad op de kuil.
Deze was gehuurd om extra capaciteit te hebben.
De 930 wordt achtervolgd door de 960.
Als er met 2 hakselaars wordt gereden betekent dit ook 2 trekkers op de kuil. Naast de Xerion ook de JD 9520R met Grouser blad. Deze zijn op papier goed aan elkaar gewaagd.
Typisch voor Saskatchewan. Hakselen in de sneeuw. Dit was op 14 oktober.
Onderweg naar de volgende klant met de Jaguar en 2 JD 8295R's. Er moest een weg van 180 kilometer worden afgelegd. Dat is normaal voor Feitsma.
Deze feedlot rijdt zelf de kuil aan met 2 JD kniktrekkers.
Hier rijdt de JD 9360R de kuil aan.
Door een koude start ligt er 's ochtends veel vorst op het gewas.
Het koude weer zorgt wel voor prachtige zonsopkomsten.
De hakselaar omgebouwd voor MKS. Ervoor hangt een 8-rijïge Dominoni kolvenplukker.
Ook hier voldoende vorst op het gewas.
De hakselaar wordt er niet echt schoner op.
Deze klant perst de MKS zelf in slurven met zijn trekker en een Ag Bagger.
Voor de Universiteit van Saskatchewan (afdeling vleesvee) werden een aantal testkuilen aangelegd voor MKS. Daarnaast werden een aantal vrachten met 'high moisture corn grinding' gedaan. Dit wil zeggen dat de combine het dorswerk doet.
Vervolgens wordt met de hakselaar enkel de korrels gehakseld en vermalen tot maïsmeel.
Dat gaat prima met een adapter aan de kooi.
Het resultaat is een grover product dan wanneer je het met een hamermolen zou vermalen.
Nog snel wat kippenmest naar het veld rijden voor de kippers worden gewassen. Voor de Penta DB50 staat een nieuwe JD 7250R.
Samen met de Volvo EC220DL rupskraan.
De 7250R voor de JBS breedstrooier.
Om naast het sleepslangen de mestwerkzaamheden verder uit te breiden werd geïnvesteerd in een aantal gebruikte Houle 4-assige mesttanks. Die worden door de JD 8R's getrokken.
De 8295R's en een 8310R.
Nog een aantal kraanklussen uitvoeren voor de winter echt invalt en de vorst diep in de grond zit.
De eerste 960 helemaal schoon.
De andere 960 afgespoten zodat hij naar de dealer kan.
Eer van je werk noemen we dat.
De bek ervoor en zo kan hij naar de dealer. Voor dit jaar wordt hij vervangen door een nieuwe.
In de werkplaats is het onderhoud weer gestart aan de hakselaars die op het bedrijf blijven. Lagers en slijtdelen worden uit voorzorg vervangen. Het bedrijf kan zich geen stilstand veroorloven in het seizoen.
Afgelopen zomer werd een gebruikte 960 gekocht. Die gaat nu helemaal uit elkaar. Alle lagers en slijtdelen zijn vervangen, zodat hij nieuw het komend seizoen in kan.
Twee keer 960 en de 930.
Naast eigen kippenmest neemt het bedrijf ook vaste mest van een aantal andere pluimveehouders af in de buurt. Dit wordt met vrachtwagens naar het eigen land gereden, waarna het in het voorjaar verstrooid zal worden.
Over de vorst is het prima rijden. De bedrijven worden in december leeg gereden. In maart gebeurt dat nog een keer, zodat ze het tot december kunnen redden met hun opslag.
En we rijden het jaar uit met de Peterbilt 367 truck.
REACTIES
Door KeesdeNood op donderdag 30 januari 2020 17:39
Wederom een prachtige serie Geoff
Door xc70 op donderdag 30 januari 2020 19:37
prachtig
Door manus op donderdag 30 januari 2020 20:15
Mooie serie en ook vanwege de uitleg!!
Door charel op donderdag 30 januari 2020 20:16
Aah een foto van de 4850 aan de lagune pomp.
Door niewiem op vrijdag 31 januari 2020 07:38
Super,en een prima verhaal erbij.Machines worden optimaal benut en onderhouden.Proberen wij hier ook want stilstand kost je vele malen meer dan het preventief vervangen van delen ook al lijken ze nog goed.Mooie weergave van de prairies.
Door Bollenbouwer op vrijdag 31 januari 2020 07:47
Wat zitten wij hier dan maar te knooien op een postzegel.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.