FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: ONNO MINDERHOUD

Door Niels in Ingekomen Foto's, woensdag 25 maart 2020 14:00

Onno werd geïnspireerd door een oude fotoserie van een oud-collega bij mechanisatie- en constructiebedrijf Leenpoel in Kamperland. Zo ging ook hij kijken in oude fotoalbums. Dit is het resultaat. Een mooi stukje historie van dit bedrijf.
Onno werd geïnspireerd door deze oude fotoserie van Wim van der Bliek, die afgelopen najaar op Agrifoto verscheen. Mechanisatie- en constructiebedrijf Leenpoel uit het Zeeuwse Kamperland was niet alleen Fiat en New Holland dealer, maar bouwde ook uienloofklappers en uienrooiers. Onno werkte er van 1995 tot 2001.

image
In de fotoserie van Wim van der Bliek staat uitgelegd hoe de eerste loofklapper werd gebouwd. Het rooierverhaal begint hier. Onno maakte deze foto bij een akkerbouwer in het Limburgse Oirlo. Voorop een opvallende Zetor 12241 hangt een Leenpoel KBG 155 klapper. Deze man had een uienrooier laten maken door Grimme-importeur Zonna. Leenpoel nam later de productie van uienrooiers over van Zonna en ontwikkelde de machine verder.

image
Voor loonbedrijf Kloosterman uit Lewedorp werden voor het uien rooien de hefstangen vervangen door cilinders voor de diepteregeling. Sleeptasters regelde de diepte.

image
Verder werd de loofklapper voorzien van dieptewielen. Tussen de rooicombinatie staat een Same Silver 100.6.

image

image
New Holland TS 115 met Kuhn 3-schaar ploeg.

image
Een John Deere 6910 met 1,80m klapper en rooier in de buurt van het Belgische Namen.

image

image

image

image
In 2000 was de introductie van de KBG 180 klapper. Deze was 25cm breder en had 1 extra rotormes. Zo werd een rij van het volgende bed geklapt, zodat het rijpad tussen de bedden schoon was.

image
De rooicombinatie bestaat verder uit een New Holland TL 100 met Amac VRU rooier van loonbedrijf Marcusse-Tange uit Krabbendijke.

image

image

image

image
Het bouwen van de rooiers gebeurde uit de losse pols. Veel tekeningen waren er toen nog niet. Enkele schetsen en foto's waar de maten op stonden.

image
Deze machine was voor een klant in Brabant bestemd.

image
Ieder jaar werd zo een serie van 5 rooiers gebouwd door het bedrijf.

image

image

image

image
Deze rooier is klaar voor aflevering aan CVEL Nieuwerkerk in 1999.

image

image

image
Het maken van een tweetal opklapbare frames voor een klant in Engeland.

image
In het frame kwamen 2 klappers van 1,55m te hangen. Met een klapper in de fronthef konden zo 3 bedden tegelijk worden geklapt.

image
Een Fiat Winner F100 ervoor om even te testen.

image

image
Deze combinaties werden verkocht door het Engelse bedrijf Standen-Reflex.

image

image

image

image
De combinatie in actie met een Case IH MX 135 in het Oost-Engelse Ely.

image
Onno ging naar Engeland toe om de combinatie in het werk te stellen.

image

image

image

image

image
Dezelfde klant had ook twee Asa-Lift rooiers gekocht om 3 rijen tegelijk te rooien.

image

image

image
Voor loonbedrijf Kloosterman werd deze rooier gemaakt met aan de achterzijde 2 bandjes die open en dicht konden klappen. Ook is de rooier voorzien van sleeptasters voor de diepteregeling. Nadat de Same afbrandde kwamen er cilinders op de rooier voor de diepteregeling.

image
De rooier nog zonder stickers. Later zou hier MacLouis op komen te staan.

image

Leenpoel stopte in 2001. De mechanisatietak ging naar Gebr. Weststrate in Goes. Het constructiedeel, samen met de uienmachines, ging naar Louis Verburg in Nieuwerkerk. Ook Onno verhuisde mee, samen met collega Krijn Bechtel die alle machines bedacht. In 2008 ging hij met pensioen. In dat jaar stopte ook Onno met MacLouis, om zich toe te leggen op Grimme machines. Het merk werd door andere mensen opgepakt en bestaat nog steeds. Tegenwoordig onder de naam van Weststrate, nadat zij Louis Verburg overnamen.

REACTIES

comment Door KeesdeNood op woensdag 25 maart 2020 16:58 quote
Een mooi vervolg op de serie van Wim Loveit
comment Door bolinder op woensdag 25 maart 2020 19:12 quote
Heel mooi regelmatig op deze zaak geweest,zij bouwden ook de Mullie kipwagens en naast Fiat hadden zij Zetor als tweede merk en een nevenvestiging in Geersdijk.
comment Door niewiem op donderdag 26 maart 2020 07:37 quote
Prachtige serie met goed verhaal.Smile Cool
comment Door chrisknijnenburg op zondag 26 april 2020 17:42 quote
Hele mooie serie. Interessant, want ik heb me wel eens afgevraagd waarom en hoe maclouis ontstaan is. De Leenpoel machines heb ik zelf nooit gezien, alleen met Maclouis erop, als ik wel eens een rondje reed over Schouwen Duivenland.
Aangezien ik ook modelbouwer ben is dit heel interessant om er eens een modelletje van na te bouwen.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.