FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: RIEMENS MECHANISATIE
Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 8 januari 2023 14:00
Op 21 december vierde Riemens Mechanisatie uit IJzendijke hun 75-jarig bestaan. Een perfect moment om ook eens terug te kijken op de historie. Dat doet Kees de Nood aan de hand van oude foto's afkomstig uit het archief van de familie Riemens.
Op 21 december werd het 75 jarig bestaan van Riemens Mechanisatie gevierd.
Een Grimme Varitron 470.
Hal met gebruikte machines.
De werkplaats werd geheel ontruimd om plaats te maken voor de vele honderden genodigden die verwacht werden.
In een hoek achterop het terrein enkele iconen uit het verleden: de Vicon pendelstrooier en schudeg.
Maar ook een Cebeco ZA 215 EH bietenrooier.
En een WKM werktuigdrager.
In de showroom staat deze Hanomag die momenteel wordt gerestaureerd. Het merk werd door Ko Riemens in de jaren 60 verkocht tot het stopte met de productie.
In de avonduren werd de showroom inderdaad goed gevuld door de vele gasten.
Op deze plek begon Ko Riemens in 1947 met een loonbedrijf. Het machinepark bestond uit een stationaire Borga dors-perscombinatie, later gevolgd door enkele Massey Harris maaidorsers en meer. Maar, Ko had meer met mechanisatie en techniek. Al snel werden reparaties voor klanten in de buurt gedaan.

Begin jaren 60 werd men dealer van de Borga pers, waarvan er vele tientallen werden verkocht tot de productie begin jaren 70 stopte. De verkochte trekkermerken waren Zetor, Hanomag, Belarus en Eicher.

Ook werd in deze tijd de loonwerktak afgestoten. Het combineerde niet meer met de mechanisatietak.
In diezelfde tijd verkreeg men het dealerschap van Hoegen Dijkhof met in het pakket Stoll, Unimog en de HD veldspuiten. Vanaf die tijd groeide het bedrijf hard. Alleen al van de bekende Stoll 1-rijïge bietenrooier werden er ruim 150 verkocht. Meestal de C45 en later de V50.

In 1966 kwam daar de Eicher G400 werktuigdrager met opbouw bunkerrooier bij. Hiervan werden er 45 verkocht.

De werktuigdrager was ook geliefd bij loonwerkers en voorzien van een HD of Delvano veldspuit. Deze waren toen al hydraulisch bediend, wat zeer modern was voor die tijd.


Een blik in de nieuwe werkplaats begin jaren 70. Achterin staat een McCormick pers. Deze werden omgebouwd met een zware elektromotor en stationair opgesteld bij vlassers om 'klotten' te persen. De Claeys M103 en Stoll rooier op de voorgrond staan er mogelijk voor de sloop.
In de tweede helft van de jaren 60 begonnen er Franse 6-rijïge rooisystemen in Nederland te komen voor de suikerbieten. Een handige loonwerker uit Zeeuws-Vlaanderen bouwde, met als basis een M103 combine, een werktuigdrager. Deze werd door Riemens in productie genomen en in het tweede jaar bouwde men er al 15 stuks van. Inmiddels had ook loonwerker André Cammaert, ook uit IJzendijke, een 2-fase wagenrooier gebouwd op basis van een Massey Ferguson 510 maaidorser.

Een RVV rooier op een lokale tentoonstelling in die tijd. Waarschijnlijk de ZLM Tentoonstelling. Beide rooiers hadden hetzelfde probleem: Onder natte omstandigheden leverde de riemaandrijving met variator niet genoeg tractie en, waar haal je op termijn voldoende sloopmachines vandaan.

In 1972 besloten Riemens en Cammaert samen te gaan en zo ontstond de merknaam Riecam. De aandrijving werd volledig hydraulisch.

Een RVV SPH 120 rooier.

En een Riecam met driedubbellucht aan het werk in het natte najaar van 1974. Men kan gerust stellen dat mede door de ontwikkeling van deze werktuigdragers met 6-rijïge rooisystemen de meeste bieten in het zuidwesten gerooid konden worden. De 1 en 2-rijers bleven in de schuur staan.

Vanaf begin jaren 70 werd bij Riemens ieder jaar een kerstshow georganiseerd. Deze werd altijd druk bezocht en ze stond in de regio bekend als de kleine RAI. Dit was de show van 1983, ook te zien aan de automodellen.

In 1981 haalde een aantal mensen, waaronder Kees Riemens, het fenomeen trekkertrek naar Zeeuws-Vlaanderen. Zo kwam het dat op de show van 83 een stand stond speciaal om deze sport te promoten. Met als resultaat dat enkele Belgische klanten van Riemens vroegen om te helpen bij het organiseren van een wedstrijd.

Er werden al snel een tiental specials gebouwd en die moesten ook getest worden. Dat gebeurde op zaterdag, achterop het terrein bij Kees Riemens. Bij gebrek aan een sleepwagen werd de Atlas gebruikt. Een prachtige tijd waar ook Kees deelgenoot van was.

We kijken verder op de show.

In 1980 verkreeg het bedrijf het dealerschap van International voor Zeeuws-Vlaanderen.



De loods met gebruikt materieel.


Op verzoek van een klant werden enkele knikdumpers gebouwd met als krachtbron een Belarus. De naam RVV betekent volgens Kees: Riemens Ver Vooruit.

Een detail: Verbetering aan een Moreau zwadrooier.

Met ertussen een MB Trac waar Riemens inmiddels dealer van was.

Een prototype van een 3-rijïge Riecam aardappelrooier. Voor zover bekend is het hierbij gebleven.

De werktuigdrager werd zodanig verbouwd door achter kleine wielen (11-28) te monteren zodat de aardappelen over de gehele breedte naar achteren getransporteerd konden worden.

Later werd een 4-rijïge AVR rooiunit onder een gangbare werktuigdrager gemonteerd. Echter, de productstroom moest dan worden versmald om onder de achteras door te kunnen en dat was geen succes.

Een demo van een MB Trac 1000 met Kuxmann kalkstrooier.

Atlas AB 1302.

Begin jaren 80 werd gedemonstreerd met een International Axial-Flow 1450 maaidorser.

Een prachtige maaidorser met capaciteit, maar het stro kwam er veel te beschadigd uit en als een worst. Niet goed voor Nederlandse omstandigheden.

De eerste Riecam bunkerrooier gebouwd door loonbedrijf De Regt uit Biervliet, met ondersteuning van mechanisatiebedrijf Riemens en Carly van de Vijver; een bekende techneut op hydrauliekgebied. Hij staat hier naast de rooier te kijken.


Riemens deed ook veel aan de ontwikkeling en het mechaniseren van de vlasteelt. Een voorbeeld hiervan is de Vermeer rollenpers, die aangepast werd om vlas uit het zwad te rollen. Een systeem dat vandaag de dag nog wordt toegepast.

Diverse erwtendorsers (of mobiele viners) werden bij Riemens omgebouwd voor het dorsen van bruine bonen. Eerst FMC en Herbort, later Ploeger.

De zeefkasten van de eerder gesloopte M103 maaidorsers werden hiervoor gebruikt.

Ooit gezien in Frankrijk op een demo: Een prototype vlaszwadkeerder die de productie nooit haalde. Dat kan dus ook.


Het woord innovatief was in 1947 nog niet uitgevonden maar in al die jaren zeker van toepassing op dit mechanisatiebedrijf. Na 75 jaar en 3 generaties Riemens gaat het vanaf 1 januari 2023 verder onder leiding van CNH dealer Vermeulen BV uit Oostburg.
REACTIES
Ja ook weer voorbij prachtige serie maar weer een bedrijf minder maar gelukkig gaat het via een ander wel door zodat het geen directe gevolgen voor klanten en medewerkers heefd.
Mooie reportage. Ik zag veel foto's voorbijkomen die ik nog nooit had gezien. Die Vicon trommelschudder op de foto in de showroom hadden wij toen gekocht en we hebben 'm nog steeds.
Geweldige serie.Dit soort pioniers ( zoals ook Kurstjens Grubbenvorst ) hebben een grote invloed gehad op de landbouw.Hier hebben wij ook lang 2 Riecams gehad in de aardappelen. Eentje versmalde ook tussen de grote achterwielen en gaf daardoor veel rooibeschadiging en je moest er langzaam mee rijden. De andere (we noemden hem Brutus ) had 4 kleine achterwielen en de stroom aardappelen kon over de volle breedte naar de afvoerband getransporteerd worden. Dat werkte veel beter.


Prachtig!
Bedankt Corne ,Marc,Ed en Thijs en ik kan jullie vast verklappen er komt nog meer moois uit deze pijplijn .
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.