DE BEREN UIT BEIEREN
Door Niels in Achtergrondartikelen, maandag 14 juni 2010 10:00
Wie vandaag de dag over het merk Schlüter begint krijgt al snel mooie verhalen te horen. Dat is gek, want het Duitse merk heeft nooit een serieuze rol gespeeld als trekkerfabrikant. Toch is de naam van deze reuzen uit Beieren goed bewaard gebleven.
Als het onderwerp Schlüter tussen loonwerkers en landbouwers ter sprake komt word het merk vaak geassocieerd met trekkers die vier even grote wielen hebben, een meters lange, rode, glimmende motorkap en een grote cabine met joekels van schuifdeuren. De vierwiel besturing en dubbellucht maakten deze trekkers alleen maar indrukwekkender. Alhoewel dit merk ook vele kleinere trekkers bouwde is de omschreven trekkerserie hierboven ook zeker het uitlichten waard.Over de 200 pk grens
We hebben het hier over de grootste serie die Schlüter in 'serieproductie' bouwde namelijk, de Profi Trac. Toen vele merken tijdens de jaren 70 de 100 pk klasse overschreden had was men in Freising, waar de Schlüter trekkers ontwikkeld en gebouwd werden, al bezig met de ontwikkeling van een trekker die over de 200 pk grens ging. Zonder enige ervaring slaagden Anton Schlüter en zijn medewerkers erin om zware trekkers te ontwikkelen en te bouwen, ook al was de markt voor deze trekkers in Europa erg klein. Op de Schlüter Feldvorführungen van 1973 (Schlüter's eigen velddagen) was het zover: De voorstelling van de Profi Trac 3000TVL. Om aan het enthousiaste publiek te laten zien wat deze gigantische trekker in zijn mars had werd er gedemonstreerd met een 10 schaar Gassner Olumph wentelploeg, en 15 meter brede cultivator.
Profi Trac 3000TVL

Zware trekkers voor Joegoslavië

De 5000TVL

De Profi Trac is zeldzaam

Europa's zwaarste: 650 pk

Tekst: Simon Buysse Foto's: Simon Buysse en Claude Pollard
REACTIES
echt een bruute reportage en echte beesten van machines!!


Het was toch eigenlijk ook zo, dat hun eigen kwaliteit de ondergang van het merk was: als je eenmaal een Schlüter had aangeschaft ging deze nooit weer af. Of is dit sterk overdreven?
Toen mijn pa een keer bij de dealer was met de trekker kwam er een klant bij hem en zei: "dat merk ging ten onder omdat ze hun trekkers zo goed en kwalitatief bouwden!" Kwaliteit kost geld, en dat was Schlüter ook. De echte liefhebbers houden hun trekker ook, soms gewoon als 2de of zelfs 3de trekker, maar meestal ook voor de hobby, of omdat ze ermee verbonden zijn. Wat mij ook opvalt, alhoewel het mij niet verbaast, is dat mensen die vroeger Schlüter nieuw of occasie kochten, nu Fendt kopen, zodat ze op het zelfde "niveau" qua kwaliteit blijven.
Heb ooit eens gehoord dat Fendt ook veel geprofiteerd heeft van de kennis van de ingineurs van schluter.
Er zijn er na dat schluter gestopt is veel bij fendt gaan werken.
De geruchten gaan dat de vario eigelijk door schluter is uitgevonden.
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 18 juni 2010 22:18.
Er zijn er na dat schluter gestopt is veel bij fendt gaan werken.
De geruchten gaan dat de vario eigelijk door schluter is uitgevonden.
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 18 juni 2010 22:18.
Schlüter bouwde 1 trekker voor ZF, die ZF dan uitruste met een Vario transmissie, dat was een Super Tronic 2000TV, die trekker bestaat nog altijd en is eigendom van Peter Spitzer uit Nordhorn. De trekker mag wel de weg niet op, wegens "prototypestatus". In 91 bouwde Schlüter terug een trekker mar dan met een Hurth Riemens vario transmissie. Dat systeem had ongeveer de zelfde werking als die van in de ouwe DAF autotjes, waar vroeger veel mee geraced werd. Die dingen konden ook even snel vooruit als achteruit rijden. Dat beruste op een principe met riemen en riemschijfvariatoren geloof ik.
Schlüter bouwde regelmatig trekkers voor ZF om nieuwigheden uit te testen, soms in opdracht van Schlüter zelf. Maar voor de mensen in Freising liepen de ideen soms zo ver dat ze gewoon niet uitgevoerd konden worden, omdat er geen toeleveranciers waren, of omdat het gewoon onmogelijk was, of te duur. Zo hebben ze in 84 al een trekker gebouwd met 8trapspowershift, ehr en dergelijke meer, maar het kon allemaal niet doorgaan omdat het niet 100% was, of omdat het niet in productie ging ofzo.
Schlüter bouwde regelmatig trekkers voor ZF om nieuwigheden uit te testen, soms in opdracht van Schlüter zelf. Maar voor de mensen in Freising liepen de ideen soms zo ver dat ze gewoon niet uitgevoerd konden worden, omdat er geen toeleveranciers waren, of omdat het gewoon onmogelijk was, of te duur. Zo hebben ze in 84 al een trekker gebouwd met 8trapspowershift, ehr en dergelijke meer, maar het kon allemaal niet doorgaan omdat het niet 100% was, of omdat het niet in productie ging ofzo.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.