FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: AREND BAKKER I

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 13 maart 2016 14:00

In Flevoland, maar ook daarbuiten, is de naam van loonbedrijf Maris nog steeds een begrip. In deze fotoserie, afkomstig van oud-werknemer Arend Bakker, zien we daar foto's van. Ook een andere oud-loonwerker: G. Kurstjens komt aan bod.
image
We beginnen met de oogst van conserven in Zuidoost Brabant en Noord-Limburg. Eind jaren zeventig werkte Arend Bakker daar voor de coöperatie Veluco. Hier zien we de oogst van stamslabonen, beter bekend als sperziebonen.

image
De boontjes worden geoogst door een International 1055 waar een FMC bonenplukmachine op is gebouwd. De combinatie is van loonbedrijf G. (Gerrit) Kurstjens uit Grubbenvorst.

image
Even poseren voor de machine met in het midden dhr. Bakker.

image
Twee combinaties - beide met IH 1055's - aan het werk. Deze oogstte vier of vijf rijen bonen tegelijk.

image
De boontjes worden van de planten gestript en tegen de rijrichting in naar voren geblazen. Vervolgens worden ze door een transportbandje opgevangen en via een dwarsband naar de bunker getransporteerd.

image

image
Een Scania Super 81 vrachtwagen van Veluco zelf.

image
De boontjes worden in kuubskisten gestort voor transport naar de fabriek.

image
Eén vrachtwagen neemt 17 ton product mee. De opbrengst van één tot anderhalve hectare. Het werkingsprincipe van de FMC bonenplukker is zo goed te zien.

image
Ook werd deze John Deere 3120? met een enkelas Brimont hoogkipper ingezet voor het transport naar de vrachtwagen. Ook deze combinatie is van Kurstjens.

image

image

image
Een IH 1055 met Brimont silagekipper van Kurstjens op het pontje bij Broekhuizen over de Maas.

image

image
Kurstjens maakte vooral faam in de wereld van mestdistributie. Het bedrijf begon al in een vroeg stadium zelf machine aan te passen en te bouwen voor het transport en de mestaanwending. Veel van de Tri Axxer carriers en haakarm carriers rijden ook vandaag de dag nog rond. De machineproductie werd later aan Ag Chem verkocht. Challenger is nog steeds in Grubbenvorst gevestigd. Hier zien we een Ginaf Max A-15 met mesttank die Kurstjens zelf bouwde.

image
De tank kan ook worden afgezet en omgewisseld voor een kiepbak.

image
Volvo truck met oplegger. Het bedrijf pionierde veel in de beginhandel van de drijfmest.

image
Een andere beroemde machine van Kurstjens was de Ginaf Multi Trac F521 8x8 met tankopbouw. Deze werd ook door het bedrijf op de markt gebracht.

image

image
De vloot op het erf op zondag. De enige dag dat je ze allemaal op de foto kon krijgen, aldus Arend.

image
Een Volvo 12 en Mercedes.

image
Terug in Flevoland, de Noordoostpolder. Een Ford Pre-Force 4000? met Cebeco afslagapparaat en snijmachine voor wortelen. Deze combinatie is van loonbedrijf Gebr. Blok uit Espel.

image
De waspeen wordt gekopt en gesneden.

image
De machine met aan de achterzijde het dubbele snijmes. De afstelling luisterde zeer nauw. De machine is gebouwd door Cebeco uit Emmeloord en wellicht aangepast door het loonbedrijf zelf (zie reacties).

image
Zo zien de gesneden wortels eruit in stukjes van 5 centimeter.

image
Het rooien gebeurt door een Amac ZR2. Ernaast een Ford 5600 met Hercules enkelas kipper.

image
En Ford 4000 met BAV kipper.

image
Flinke vrachten! De worteltjes werden naar Gebr. Tuin gebracht om te worden gewassen.

image
De geschiedenis en ontwikkeling van deze machine heeft ook al eens op Agrifoto gestaan in een oude fotoserie van Maarten van Zielst.

image
Een Claas Senator combine van loonbedrijf Maris uit Dronten aan het haver dorsen.

image
Gras hakselen door een Fox 6644 hakselaar.

image
Ernaast rijdt een International 1046 met Samon (Veenhuis) silagekipper.

image
Het was de eerste dag in het werk voor deze nieuwe trekker.

image
Nog een nieuwe IH 1046 met Mullié silagekipper. Op de kuil staat een Volvo BM LM 620 shovel op rondom dubbellucht.

image
Hier werd gehakseld voor een nieuwe pachter aan de Knarweg. Twee hakselaars zijn er bezig. Op de achtergrond een Hesston 4000 hakselaar met ernaast een oudere IH 946? met Mullié silagekipper.

image
Twee Volvo BM shovels moeten beide hakselaars bijhouden.

image
In de vers gemaakte kuil past ongeveer 50 hectare gras. De shovel weegt 9,5 ton.

image
De Hesston hakselaar samen met een bijzondere White 2-135? met Hercules silagekipper.

image
Op de achtergrond een melkveebedrijf met een silo voor het opslaan van gras. Inmiddels zijn ze bijna allemaal alweer verdwenen uit het landschap.

image
De Fox en IH samen.

image
Rechts op de foto een Fiat 1300 DT met silagekipper.

image
Nog een Fiat 1300 DT met Lemken vier schaar ploeg van Maris.

image
IH 1055? met Lemken vier schaar ploeg van akkerbouwer J. Veenstra.

image
Maris voerde ook veel werk uit in de conserven. Hier worden erwten gemaaid door een Hesston 6400 zwadmaaier.

image
En een Laverda zwadmaaier.

image
Hier werden erwten geoogst voor Iglo Hoogeveen in het zuidoosten van Drenthe.

image
Vijf combinaties worden ingezet voor het dorsen van de erwten.

image
Een IH 1046 met getrokken FMC H2 erwtendorser beter bekend als 'mobile viner' ook in Nederland.

REACTIES

comment Door Bollenbouwer op zondag 13 maart 2016 14:59 quote
Wat gaaf. Mooie foto's van de tijd van het oranje goud die waspeen.
comment Door KeesdeNood op zondag 13 maart 2016 15:49 quote
Prachtige plaatjes , maar in dat rijtje van Kurstjens ontbreekt de Werklust DK1 toch wel of was die er nog niet in Arend zijn tijd.
comment Door Gerbert op zondag 13 maart 2016 16:33 quote
Prachtig mooi, ik wacht op de 824's.
comment Door Danny op zondag 13 maart 2016 16:54 quote
vind ik leukWink
comment Door Tancu op zondag 13 maart 2016 18:17 quote
Mooie serie! De oranje afslag apparaten werden gebouwd door Cebeco in Emmeloord. De aanpassing om de waspeen te snijden kan nog wel eens van Blok zelf zijn. Het loonbedrijf was Albert Blok, zijn broers hebben het mechanisatiebedrijf in Espel. Loonbedrijf Heijboer heeft later veel spullen van Blok overgenomen.
Laatst aangepast door: Tancu op zondag 13 maart 2016 18:17.
comment Door charel op zondag 13 maart 2016 19:25 quote
Leuke foto's van vroeger. Niet alle trekkers op de foto zijn volgens mij 1055's. De 55 serie is uitgerust met en cockpit cabine en de 46 (en 44) serie met een comfort 2000 cabine. Verder hebben de 46 ers uitstekende wielaven op de achterwielen.
De foto waar ze voor staan te poseren is denk ik een 1046.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 13 maart 2016 19:43 quote
Kees: Deze foto's zijn van 1977 of 1978 denk ik. Van welk bouwjaar is Max?

Gerbert: Welke 824's bedoel je?

Edwin: Bedankt voor de extra info! Ik begreep van Arend dat het loonbedrijf inderdaad van de broers was.

Charel: Je bedoelt de eerste trekkers van Kurstjens? Dat zijn 1055's dat weet ik zeker want dat kan ik op de foto's duidelijk zien.
comment Door Gerrit57 op zondag 13 maart 2016 20:37 quote
Zeer bekende beelden van Kurstjens.
Was echt een pionier in de drijfmest
comment Door Tancu op zondag 13 maart 2016 20:55 quote
Er zijn nogal wat broers Blok, en volgens mij hebben ze allemaal wel een tijdje bij Albert gewerkt Smile
comment Door Danny op zondag 13 maart 2016 21:22 quote
Tancu schreef: Er zijn nogal wat broers Blok, en volgens mij hebben ze allemaal wel een tijdje bij Albert gewerkt Smile alleen Dick niet
comment Door Gerbert op zondag 13 maart 2016 21:35 quote
De fendten. Of is dit niet dezelfde als jan maris dronten, die er een paar jaar geleden mee gekapt is.
comment Door KeesdeNood op zondag 13 maart 2016 21:46 quote
Niels Max was van 80 of 81 ik hoorde deze week dat ze weer te koop staat ergens in het noorden.
comment Door niewiem op maandag 14 maart 2016 06:47 quote
Mooie foto's. Ik ben in die tijd nog als tolk mee geweest met de mestvrachtwagens van Kurstjens naar Bretagne om olie te pompen van de tanker Amoco Cadiz die daar op de klippen was gelopen.Mooie tijd. Gerrit was zijn tijd toen al ver vooruit. Het ponTje bij Broekhuizen weegt wel wat meer dan een pondje kaas !
comment Door Niels (Administrator) op maandag 14 maart 2016 08:42 quote
Gerbert schreef: De fendten. Of is dit niet dezelfde als jan maris dronten, die er een paar jaar geleden mee gekapt is. Deze foto's zijn uit het tijdperk van Cees Maris, de vader van Jan. Het loonbedrijf is toen door Breure overgenomen en Jan is met het grondverzet verder gegaan. Ik heb nu alleen foto's van eind 70 en begin 80 dus geen Fendt 824's. Maar als iemand anders ze heeft zijn ze van harte welkom!

Ed: Haha, scherp opgelet. Loveit . Wanneer scan je jouw foto's van Kzachstan in?
comment Door Jack op maandag 14 maart 2016 21:09 quote
Mooie serie foto's !!

Niels/Kees, deze Max A-15 is met bouwjaar 1978 toch iets ouder.
Op een prototype na is dit de eerste door Ginaf gebouwde Max. Het was een goedkoper alternatief voor de Veenhuis Combitrac, en met grotere tankinhoud.
Toen andere loonwerkers deze in aktie zagen wilden ze ook zo'n ding en liet Gerrit ze op bestelling door Ginaf bouwen. De meesten met DAF kantelcabine in plaats van zo'n smalle hut.

Achter het stuur hier Hans Nabuurs, met z'n eigen bedrijf nog steeds aktief in het mesttransport. Hans is destijds ook mee geweest naar Frankrijk i.v.m. de olieramp, dat weet niewiem zich vast nog wel te herinneren.

De foto's genomen bij Kurstjens op het bedrijf zullen van 1980 of 1981 zijn. De 8x8 Muti Trac is van 1980 en ik meen dat de 6x6 Mercedesen met aanhanger in 1982 allemaal al vervangen waren voor trekkers met oplegger.
comment Door Niels (Administrator) op maandag 14 maart 2016 21:21 quote
Bedankt voor alle extra informatie Jack! Zeer interessant. Weet jij geen mensen die nog mooie foto's van Kurstjens hebben? Of heb je misschien zelf nog mooie oude foto's?
comment Door niewiem op woensdag 16 maart 2016 10:54 quote
Ja, Hans Nabuurs ken ik nog wel.Heb in Bretagne wel eens de ruiten van zijn vrachtwagen schoongemaakt. Ik weet ook nog dat hij daar eens een oma onder de olie heeft geblazen.Geweldige tijd. Scannen ? Wat is dat ? Volgende winter misschien.
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 16 maart 2016 13:21 quote
Ik wil het ook wel doen hoor Ed!
comment Door Versendaal op vrijdag 22 april 2016 20:07 quote
Oude nostalgie met de Foxxen

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.