Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Riemens Mechanisatie

Zondag 03 april 2016

We hebben op Agrifoto al meerdere fotoseries van de historie van het merk Riecam gezien. Via Riemens Mechanisatie kreeg Edwin de Feijter een prachtige serie in handen, die we hier zien. We zien de bietenrooier ontwikkeling van wagenrooier tot bunkerrooier.

foto

Voor we beginnen met de bietenrooiers eerst iets heel anders. Een zelfbouw knikdumper, gebouwd door Riemens Mechanisatie uit IJzendijke. Daarvoor is een Belarus MTZ 50 trekker gebruikt. De rest is zelfbouw.

foto

De naam RVV staat voor Riemens Van Vooren. Dit was een loonbedrijf uit het plaatsje Westdorpe. Zij hadden desteeds veel werk in de ruilverkaveling rond het dorp. Om mer capaciteit te hebben als reeds beschikbare dumpers heeft het bedrijf daarom in samenwerking met Riemens deze knikdumper ontwikkeld.

foto

Doel was dat de knikdumper goedkoper was als de concurrentie en ook meer capaciteit hebben.

foto

Er waren twee types. De K 65 - 55 en de K 80 - 55. 55 staat voor de bakinhoud, dat is 5,5 kuub. 65 en 80 is het vermogen van de trekker. Dat waren een MTZ 50 of MTZ 80.

foto

Naast de knikdumper werden ook gezamenlijk RVV werktuigendragers ontwikkeld door Riemens en Van Vooren. Deze werden vervolgens door Riemens Mechanisatie in IJzendijke gebouwd. Hier het type S.P. 95. De bedoeling was dat de machine alle werkzaamheden op het bedrijf uit kon voeren. Uiteindelijk bleef het vooral bij bieten rooien.

foto

In 1974 ging Riemens samenwerking met loonwerker André Cammaert uit IJzendijke. Dit bedrijf bouwde zelf al de Facam rooiers. Daarvoor kun je in deze en deze serie meer vinden. Uit deze samenwerking ontstond de naam Riecam (Riemens en Cammaert). Hier het type SPH 130. Nog steeds een echte werktuigdrager.

foto

En met een Herriau ontbladeraar en rooiaggregaat onder de machine.

foto

Bij de Riecam SPH 120 hing de Gilles loofklapper tussen de wielen en de Gilles voorraadrooier achterop.

foto

Met afvoerband voor het blad.

foto

Een eerdere RVV SPH 120 met DAF motor in dezelfde rooiconfiguratie.

foto

Eerste type cabine voor de machines.

foto

Misschien wel het bekendste type dat Riecam heeft gebouwd: De RBM 230. Ernaast een Ford 8100? met Veenhuis kipper.

foto

Vanaf 1975 werden alle rooiers in Borssele gebouwd onder de naam Riecam B.V.

foto

Een nieuwe RBM 230 op transport naar zijn eigenaar. De styling zou later weer verder veranderen.

foto


foto

Samen met een John Deere met BAV kipper.

foto


foto


foto

Een Riecam SPH 130 wagenrooier met ernaast een International 624 met Veenhuis kipper.

foto


foto

Riecam SPH 120 voor het rooien in twee fase.

foto


foto

Met een flink uitgevoerde 4WD vooras en dubbellucht.

foto


foto


foto

Een zeer bijzondere Riecam RWD 210 drie rijïge aardappelrooier.

foto

De achterkant lijkt erg op Amac onderdelen.

foto

Een zeldzame zelfrijdende Riecam bietenlader met ernaast wederom dezelfde IH 624 met Veenhuis kipper.

foto


foto

En een Deutz DX 80 met Schuitemaker enkelas kipper.

foto

De verschillende machines die Riecam begin jaren tachtig leverde. V.r.n.l: SPH 130, SPH 120, RBM 300, lader en RBM 230.

foto

De allereerste bunkerrooier, de RBM 300, werd in opdracht van Riemens gebouwd bij De Regt in Biervliet. Hier nog zonder loofklapper en scalpeurs.

foto

Gereed maken voor zijn eerste rondje.

foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

bolinder
03-04-2016 18:44 uur
De 230 rooier op transport met de semidieplader en VOLVO FB(frontbesturing)88 van Tobias Schikker eveneens uit Borssele Edwin een prachtige serie compliment hiervoor
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
03-04-2016 19:37 uur
Prachtige stukje historie over de ontwikkeling van het bieten rooien in ons land.
  • Reageer
  • Quote
nh_m135
31-12-2017 18:59 uur
mooie reeks over die rooiers
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.