FOTO'S VAN ERIK KOOLHOF I
Door Niels in Agrifoto Foto's, donderdag 23 augustus 2018 14:00
We starten eind juli in de NOP. Daar zien we hoe kleine baaltjes stro werden gemaakt. Vervolgens steken we het kanaal over. Daar was de graanoogst begin augustus in volle gang. Naast tarwe werd er ook hooi geharkt en in grote balen geperst.
Steyr 4125 Profi met Quicke Q55 voorlader, Meijer balenklem en platte wagen van Agri 2B uit Bant.
Case International 956XL met Lely Welger AP 830 pers en Meijer Limo verzamelwagen van Agri 2B.
Deutz-Fahr Agrotron K met Quicke Q56 voorlader en Meijer balenklem.
Vervolgens bevinden we ons nabij Ashford, in graafschap Kent. Een John Deere 7530 is bezig koolzaadstro om te gooien met een Reiter Raspiro bandhark.
JD 6820 met Fella hark.
Waarna er grote balen worden geperst.
Door een JD 6210R met Massey Ferguson 2270 grootpakpers.
Stoppelbewerking in de buurt van Gloucester, graafschap Gloucestershire.
Een Challenger MT855C met Väderstad TopDown 700.
New Holland TX 36.
Renault Temis 550X met AS Marston kipper.
Renault Ceres 75 met maaibordkar.
Claas Lexion 770 Terra Trac met 1050 Vario maaibord.
De boer kijkt toe vanuit zijn klassieke Landrover terwijl de loonwerker zijn tarwe dorst.
Ook in het Verenigd Koninkrijk is het gortdroog.
Fendt 828 Vario S4 met Rolland 22-32 Turboclassic kipper.
Weer eens iets anders dan die platte polder.
REACTIES
Door KeesdeNood op donderdag 23 augustus 2018 15:43
Inderdaad iets anders dan onze polders prachtig Erik
Door manus op donderdag 23 augustus 2018 17:47
Mooie serie Erik
Door charel op donderdag 23 augustus 2018 21:42
Die Engelse kippers vind ik er toch altijd maar een beetje onderontwikkeld uitzien, gek dat een beco, veenhuis daar geen voet aan de grond krijgen.
Door niewiem op vrijdag 24 augustus 2018 07:48
Heeft dat niet met gewicht en afmetingen te maken, Niels ?
Door Niels (Administrator) op vrijdag 24 augustus 2018 10:14
Die 'discussie' hebben we hier al vaker gevoerd. Deels heeft dat zeker met gewicht en afmetingen te maken ja Ed. Ook bij jullie in Polen zijn de meeste kipwagens veel simpeler. Charel, je moet begrijpen dat Nederlanders écht knettergek zijn. Die kopen kiepers van €85 tot €130.000. Wie op de wereld doet dat? Ik ken ze niet! Kiepers zijn heilig en een verlengstuk van de pielemuis voor sommige akkerbouwers. In basis blijft het een rechthoekige bak met wielen waarmee je product van A naar B brengt. Naarmate je meer hoogwaardig product vervoert (aardappelen, uien) ga je ook kritischer kijken.
Bij graan is die urgentie 0. In Duitsland heb je Krampe maar het meeste graan wordt nog gewoon door 4-wielige schammel wagens vervoerd. In Oost-Dld bedrijven van 1000en ha's maar die rijden gewoon met HW's van Fortschritt die al sinds de jaren 70 mee gaan. Dat geldt ook voor Engeland. Bij aardappeltelers zie je luxere kiepwagens maar gemiddeld is het ook allemaal zeer eenvoudig spul. Over banden en bandendruk wordt meestal niet eens gesproken.
Tot slot heb je dan nog de wegenverkeerswet wat Ed ook al aanstipt. Een volle 14 tonner bergop krijg je 300 pk al stil mee dat snapt een Nederlander niet die vrolijk 110 pk voor een 20 tonner zetten. De eisen zijn overal veel strenger qua belading. In NL lopen we 60 jaar achter en die achterstand wordt nu voorzichtig ingehaald.
My 2p worth
Bij graan is die urgentie 0. In Duitsland heb je Krampe maar het meeste graan wordt nog gewoon door 4-wielige schammel wagens vervoerd. In Oost-Dld bedrijven van 1000en ha's maar die rijden gewoon met HW's van Fortschritt die al sinds de jaren 70 mee gaan. Dat geldt ook voor Engeland. Bij aardappeltelers zie je luxere kiepwagens maar gemiddeld is het ook allemaal zeer eenvoudig spul. Over banden en bandendruk wordt meestal niet eens gesproken.
Tot slot heb je dan nog de wegenverkeerswet wat Ed ook al aanstipt. Een volle 14 tonner bergop krijg je 300 pk al stil mee dat snapt een Nederlander niet die vrolijk 110 pk voor een 20 tonner zetten. De eisen zijn overal veel strenger qua belading. In NL lopen we 60 jaar achter en die achterstand wordt nu voorzichtig ingehaald.
My 2p worth
Door modest op zaterdag 25 augustus 2018 20:14
Interessant !
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.