REACTIES

comment Door Gerbert op dinsdag 15 oktober 2019 19:58 quote
Is dat wingsprayer nou eigenlijk hetzelfde als het sleepdoek (slepduck) van jaren terug?
comment Door charel op dinsdag 15 oktober 2019 20:30 quote
Er rijden/reden daar in het zuid-westen best veel tectrons ten opzichte van de rest van Nederland, komen ze daar goed uit de verf? In de polders en de noordelijke provincies rijden ze amper tot niet dat ik weet. Zijn opvolger de varitron 470 rijdt hier inmiddels wel, maar die heeft ook redelijk overeenkomsten met de AVR Puma en die reed hier ook wel.
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 15 oktober 2019 20:30 quote
Gerbert schreef: Is dat wingsprayer nou eigenlijk hetzelfde als het sleepdoek (slepduck) van jaren terug? Ja en nee Gerbert. Harrie Hoeben heeft de patenten van het Släpduk-systeem overgenomen toen de eigenaar stopte. Ik meen dat een akkerbouwer uit Zweden het heeft uitgevonden. Het idee is behouden gebleven maar de componenten zijn geheel nieuw vorm gegeven. Ander materiaal etc. en doorontwikkeld.
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 15 oktober 2019 20:33 quote
charel schreef: Er rijden/reden daar in het zuid-westen best veel tectrons ten opzichte van de rest van Nederland, komen ze daar goed uit de verf? In de polders en de noordelijke provincies rijden ze amper tot niet dat ik weet. Zijn opvolger de varitron 470 rijdt hier inmiddels wel, maar die heeft ook redelijk overeenkomsten met de AVR Puma en die reed hier ook wel. De voorloper van de Tectron (SF 300-15) liep als eerste in Nederland bij loonbedrijf Nobel in Oudenhoorn. Dit was in 2003 uit m'n hoofd gezegd of misschien nog eerder. Dat heeft denk ik wel iets in gang gezet, zeker in natte jaren. De Tectron deed het in het zuidwesten op de klei gewoon goed (gemis egelband merkte je minder). Ook in combinatie met dealers denk ik. Al snel kwamen toen de Puma (2006/07) en in 2010 de Kwatro. De Tectron had toen al minimaal 5 succesvolle jaren achter de rug. Bovendien doet een Tectron het goed op kleine percelen met veel geren. Je kunt dan zonder bijkomstigheid van een kipper eenvoudig rooien. Op langere stukken zoals in de Wieringermeer of Flevoland is een wagenrooier in theorie in het voordeel. Dat is mijn theorie. Misschien volstrekt onzin Loveit

Foto's van de SF 300-15, voorloper van de Tectron: https://agrifoto.nl/nieuws/log/160
Laatst aangepast door: Niels op dinsdag 15 oktober 2019 20:38.
comment Door niewiem op woensdag 16 oktober 2019 07:57 quote
Niels, je kraamt wel eens meer onzin uit maar nu zit je er niet ver naast, denk ik. Het grote voordeel van een bunkerrooier is dat je een buffer hebt en dat je in natte jaren met je kiepers het land niet teveel verrot rijdt. Hij kan ook direct op vrachtwagens lossen, die vaak niet het veld op gaan. Tevens kan hij in de tijd dat er geen transport is de korte rijtjes rooien zodat je je niet lens rijdt met de kiepers, zoals Niels ook al schrander opmerkte.Smile
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 16 oktober 2019 19:57 quote
niewiem schreef: Niels, je kraamt wel eens meer onzin uit maar nu zit je er niet ver naast, denk ik. Het grote voordeel van een bunkerrooier is dat je een buffer hebt en dat je in natte jaren met je kiepers het land niet teveel verrot rijdt. Hij kan ook direct op vrachtwagens lossen, die vaak niet het veld op gaan. Tevens kan hij in de tijd dat er geen transport is de korte rijtjes rooien zodat je je niet lens rijdt met de kiepers, zoals Niels ook al schrander opmerkte.Smile Ehhhh... bedankt denk ik Ed Confused
comment Door manus op woensdag 16 oktober 2019 22:24 quote
Ik hoorde vanavond dat de Ploeger die Guiljam ook heeft veel beter werkt dan de Grimme.
Waar de Ploeger doorgaat werkt de Grimme veel slechter
comment Door charel op woensdag 16 oktober 2019 22:57 quote
Niels, bedankt voor je verhaal. Ik heb nooit geweten van de SF300 serie. Een soort nul serie voor de tectron’s? Vanwege personele bezetting zie je hier ook heel veel overgaan op bunker rooiers. De Dewulf 2060/3060 is erg populair en grimme heeft sinds dit jaar 3 varitrons rijden bij 1 loonbedrijf.
Gewicht is wel een dingetje denk ik, de tectron lijkt me een erg zware machine. Onze buren hebben een ploeger 4 rijige bunker rooier en die sporen zie je jaars erna goed terug in de volggewasen.
Maar de tectron is wel een machine waar je de oorlog mee wint denk ik. Een goede vriend heeft er een aantal seizoenen 24/7 mee gerooid in oost Duitsland en die was er zeer over te spreken.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 17 oktober 2019 21:21 quote
Je kunt het wel een soort nulserie noemen inderdaad. Ik denk dat ze veel verbeterpunten hebben gepakt en daar de Tectron van gemaakt. Voor pootgoedbedrijven, ook in de NOP, is een Dewulf 3060 erg mooi ja maar in de consumptie zie je die toch een stuk minder. Alle 4-rijers zijn zwaar maar de Tectron heeft veel gewicht voor op de rupsen. Dat is de reden waarom Grimme gestopt is ze te bouwen.
comment Door charel op donderdag 17 oktober 2019 22:33 quote
Daarom snap ik ook niet goed dat Dewulf juist begonnen is zo’n type rooier te bouwen. Met een beetje fantasie zou je de Dewulf 4CE als een voorloper van de Varitron en Puma kunnen zien, alleen is die nooit verder door ontwikkeld.
comment Door niewiem op vrijdag 18 oktober 2019 07:27 quote
Wij hebben hier ook een Tectron en laden er nu alleen nog uien mee die op vrachtwagens geladen worden en over een afstand van 40 km worden getransporteerd.Omdat we geen aardappelen meer hebben staat hij nu te koop.Eventuele gegadigden kunnen zich bij ons melden.Smile
comment Door charel op zaterdag 19 oktober 2019 07:03 quote
niewiem schreef: Wij hebben hier ook een Tectron en laden er nu alleen nog uien mee die op vrachtwagens geladen worden en over een afstand van 40 km worden getransporteerd.Omdat we geen aardappelen meer hebben staat hij nu te koop.Eventuele gegadigden kunnen zich bij ons melden.Smile Daar wilde ik nog naar vragen inderdaad, of jullie die inmiddels al verkocht hadden. Hier in Nederland staan er ook een aantal te koop, de goedkoopste voor nog geen 90.000 euro, maar die staat ook nog steeds te koop. Het is ook niet meer zo dat ze dus onder je neus vandaan verkocht worden, ze verdwijnen ook niet allemaal naar Rusland. Zitten ze in hetzelfde schuitje als 2ehands bietenrooiers, potentiële kopers zien wat op tegen mogelijk groot onderhoud?
comment Door niewiem op zaterdag 19 oktober 2019 07:29 quote
Aan die van ons mankeert niks aan.Kan zo aan het werk.Er zit een uienset bij waarmee je meteen 2 rijen kunt opladen zoals te zien in die fotoserie met die Samon drierijige rooier en klapper.Zo doen wij het hier ook.
comment Door Niels (Administrator) op zaterdag 19 oktober 2019 15:24 quote
charel schreef: Daarom snap ik ook niet goed dat Dewulf juist begonnen is zo’n type rooier te bouwen. Met een beetje fantasie zou je de Dewulf 4CE als een voorloper van de Varitron en Puma kunnen zien, alleen is die nooit verder door ontwikkeld. Hou de ontwikkeling bij Dewulf maar in de gaten Charel..
comment Door charel op dinsdag 22 oktober 2019 22:15 quote
Ik zag vandaag een foto van de nieuwe 4CE of hoe hij ook gaat heten langskomen op twitter inderdaad.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.