FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: KEES DE NOOD
Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 17 februari 2018 19:00
Uit de periode 1975-84 scande Kees een aantal foto's in van het werk op een akkerbouwbedrijf waar het loonbedrijf van Kees in die tijd werk verrichte. Ook andere bedrijven zijn in actie te zien. Kees vulde de serie aan met nieuwe foto's uit eigen collectie.
Bruine bonen 'ruiteren' in de zomer van 1976. Aan volk was zo te zien nog geen gebrek.
Uien opladen met een Deutz D7006 en Amac D2 aardappelrooier met uienopraapset. Onder de afvoer een Deutz D8006 met 12 ton Excelsior kipper. Beide trekkers hebben een TIM cabine.
Uien inschuren over een Amac stortbak.
Tarwe dorsen met een New Holland Clayson M140 van loonbedrijf De Nood uit Waterlandkerkje en afvoer met een John Deere 2120 en 5 ton Breston kipper.
Deutz D8006 met Excelsior kipper.
Deutz D7006 met een getrokken Moreau ontbladeraar met bladafvoer van Kees.
Vervolgens worden ze gerooid met de eigenbouw rooier van Kees. De rooier is inmiddels uitgerust met een automatische diepteregeling. Het systeem kwam van een Volvo A500 en zat daar op het maaibord.
Aardappelen uitschuren door Aardappelhandel De Feijter uit Breskens met een mobiele installatie. Een systeem bestaande uit een transportband, reinigingsset en grondafvoerband waren op een Bedford vrachtwagen gebouwd. Een pre-force Ford 3000 met 3 ton Spijkstaal gronddumper van loonbedrijf Van 't Westeinde uit Schoondijke.
Het systeem werd door De Feijter zelf bedacht.
De aardappelen gaan in dichte kisten. Voorop een tandemas platte wagen met 2 kisten en erachter een aanhanger met 3 ksiten. Samen goed voor 25 ton lading. Zeer waarschijnlijk stond er een John Deere 3130 met hydraulische voorwielaandrijving voor.
Af land werd er gereden met een tandem, met 2 kisten, en een korte tandem met 1 kist erachter. Goed voor 15 ton of meer, afhankelijk van de hoeveelheid grond in de partij. In die tijd reed het loonbedrijf van Kees met 2 van deze combinaties tijdens de aardappeloogst. Ervoor stond dan een Deutz D7006 of International McCormick B-614.
Een scan uit een oud nummer van vakblad LandbouwMechanisatie over De Feijter. De kistenmaat bedroeg 2,40x2,40x1,50m. Ze werden met een 11,5 ton heftruck gelost. Via een klep wordt de inhoud gelost.
Het transport van de kisten waar 5 ton aardappelen in passen. Het bedrijf had in totaal ongeveer 20 van deze wagens. Ze waren gebouwd door de Belgische fabrikant OVA uit Ardooie.
John Deere 2120 met een Mullié 5 ton kipper. Voorop de trekker zit een zelfbouw hefmast voor een 12 rijïge schoffelbalk (kapmachine op z'n Zeeuws Vlaams). De trekker is verder uitgerust met een Fritzmeyer cabine.
Een nieuwe International 1255 is uienland aan het cultiveren met een vastetand cultivator gebouwd door mechanisatiebedrijf Hoste.
Tarwe dorsen tijdens de zomer van 1982 met de M140. Het zou zijn laatste jaar zijn. De afvoer wordt gedaan door de Deutz D7006 met Mullié enkelasser.
Een nieuwe JD 1640 met OVA 8 ton enkelas kipper tijdens het inschuren van eerstejaars plantuien.
Het inschuren met een Miedema boxenvuller.
Aardappelen inschuren. JD 1640 met Mullié voor de Amac stortbak.
De JD 1640 voor de Amac D2 rooier. Afvoer door een Deutz D8006, met Sekura S72 cabine, en Excelsior kipper.
JD 1640 met een nieuwe 27m brede Berthoud Bermatic veldspuit.
Het pootgoed nog in jutezakken. Een deel staat klaar op een Breston 5 ton aanhanger. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat de datum 17 mei 1983 is. De weersvoorspellingen waren nog niet goed, dus werd er niet geplant. Kees kan zich nog herinneren dat de laatste aardappelen pas op 12 juni werden geplant dat jaar.
Tegenwoordig staat op iedere boerderij wel een serieuze heftruck gereed om klussen mee te doen als lampen vervangen. Dat was vroeger wel anders.
Tarwe dorsen in 1983 met de NH Clayson 8080 van Kees. De combine is met een 20 voet (6 meter) maaibord uitgerust.
Op het bedrijf werd ook gedorst door een Massey Ferguson 760 van loonbedrijf Gebr. de Vos uit St. Kruis. Eveneens met een 20 voet maaibord. Als afvoer een Ford 5000, met Bril cabine, en Cavero 8 ton kipper.
Kleine baaltjes stro verzamelen met een Fiat 450 en New Holland verzamelwagen van loonbedrijf Buijze uit Groede.
De machine was een zeldzame verschijning in West Zeeuws Vlaanderen.
Vervolgens werden ze in de schuur opgeslagen.
De IH 1255 aan het woelen met een 3 poot MBM woelpoot. Die afkorting staat voor Mechanisatie Bedrijf Mabelis uit Nieuwvliet.
Het mooie najaar van 1983 leende zich uitstekende om te draineren. Hier zien we de sleufloze drainagemachine van drainagebedrijf Provoost uit IJzendijke aan het werk.
We sluiten af met enkele foto's van de trekkertrek wedstrijd in juni 1984. Die werd in het centrum van Waterlandkerkje gehouden. Het was een topjaar met ruim 3.500 bezoekers.
Met dank aan Kees voor het scannen en alle informatie.
REACTIES
Door GPH op zondag 18 februari 2018 02:24
prachtige serie foto's Kees !
Een 20ft maaibord was voor die tijd toch al een hele breedte of heb ik dat mis?
Een 20ft maaibord was voor die tijd toch al een hele breedte of heb ik dat mis?
Door KeesdeNood op zondag 18 februari 2018 08:37
Inderdaad eigenlijk dacht men dat 20 voet veel te breed was voor de percelen hier , en nu is het maar gewoon of aan de smalle kant .
Door cagri op zondag 18 februari 2018 08:57
eigenlijk was de mechanisatie van toen toch mooier om zien, met nog veel machine's die voordien nog niet bestonden zoiets van experimenteren, kijken, aanpassen en weer proberen.
Door Fendt104s op zondag 18 februari 2018 09:18
Wat een mooie foto's van die tijd Kees, erg leuk om te zien!
Door KeesdeNood op zondag 18 februari 2018 09:45
De cultivator achter de inter 1255 is geen Cappon maar is gemaakt door mechanisatie bedrijf Hoste uit Draaibrug (deutz dealer destijds).
Door Erik_Koolhof op zondag 18 februari 2018 10:24
Prachtige foto's Kees, weet je zeker dat in foto 5 naast de M140 een JD 2120 te zien is ? lijkt mij een 500 of 700 aan de neus en uitlaat te zien.
Door Niels (Administrator) op zondag 18 februari 2018 12:00
KeesdeNood schreef:
De cultivator achter de inter 1255 is geen Cappon maar is gemaakt door mechanisatie bedrijf Hoste uit Draaibrug (deutz dealer destijds).
Bedankt Kees.
Door bolinder op zondag 18 februari 2018 12:14
Bruine bonen dorsen in 1976 was moeilijk omdat het zo droog was dat men zelfs s,morgens net als de erwten vroeg moest dorsen omdat ze in de middag te scherp waren(veel kans op beschadigingen),20 voet maaiborden gaf veel weerstand bij boeren die met een oudere kleine pakken pers werkten zij konden het vele stro niet verwerken en de korrelopbrengst is nu veel hoger maar de stro opbrengst was toen minstens zo veel als nu.
Door KeesdeNood op zondag 18 februari 2018 12:57
Erik_Koolhof schreef:
Prachtige foto's Kees, weet je zeker dat in foto 5 naast de M140 een JD 2120 te zien is ? lijkt mij een 500 of 700 aan de neus en uitlaat te zien.
Dat zou goed kunnen Erik ik wist het niet en heb er daarom een 2120 van gemaakt en dacht er komt vast iemand die het wel weet en zie
Laatst aangepast door: Niels op zondag 18 februari 2018 15:11.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 18 februari 2018 15:11.
Door Rijpma op zondag 18 februari 2018 19:07
Prachtige foto's Kees, ik heb alleen maar vlas geruiterd.
Door charel op zondag 18 februari 2018 19:55
Mooie foto’s
Door KeesdeNood op zondag 18 februari 2018 20:22
Rijpma schreef:
Prachtige foto's Kees, ik heb alleen maar vlas geruiterd.
Jan nu moet je niet denken Kees heeft commentaar, maar vlas word niet geruiterd.
Erwten en bruine bonen wel ,maar vlas word/werd geschelvt .
Er werd ook geen ruiter (3 stokken ) voor gebruikt.
Het is het zelfde werktuig maar je gebruikte een ruiterdrager voor erwten en bonen en een schelven drager voor het vlas.
Jan nu moet je niet denken Kees heeft commentaar, maar vlas word niet geruiterd.
Erwten en bruine bonen wel ,maar vlas word/werd geschelvt .
Er werd ook geen ruiter (3 stokken ) voor gebruikt.
Het is het zelfde werktuig maar je gebruikte een ruiterdrager voor erwten en bonen en een schelven drager voor het vlas.
Door Rijpma op maandag 19 februari 2018 12:31
KeesdeNood schreef:
[..]
Jan nu moet je niet denken Kees heeft commentaar, maar vlas word niet geruiterd.
Erwten en bruine bonen wel ,maar vlas word/werd geschelvt .
Er werd ook geen ruiter (3 stokken ) voor gebruikt.
Het is het zelfde werktuig maar je gebruikte een ruiterdrager voor erwten en bonen en een schelven drager voor het vlas.
In de jaren 60 heeft mijn vader enkele jaren vlas verbouwd, de schoven werden op een 3poot ruiter met 3 horizontale stokken gelegd.
Eerst werden ze wel enkele dagen in een "hok" van 8 schoven geplaatst om even te drogen.
En later met een Ruiter/schelvendrager, die kon je er onder steken en naar de schuur rijden.
Jan nu moet je niet denken Kees heeft commentaar, maar vlas word niet geruiterd.
Erwten en bruine bonen wel ,maar vlas word/werd geschelvt .
Er werd ook geen ruiter (3 stokken ) voor gebruikt.
Het is het zelfde werktuig maar je gebruikte een ruiterdrager voor erwten en bonen en een schelven drager voor het vlas.
In de jaren 60 heeft mijn vader enkele jaren vlas verbouwd, de schoven werden op een 3poot ruiter met 3 horizontale stokken gelegd.
Eerst werden ze wel enkele dagen in een "hok" van 8 schoven geplaatst om even te drogen.
En later met een Ruiter/schelvendrager, die kon je er onder steken en naar de schuur rijden.
Door Herman Deuling op maandag 19 februari 2018 15:27
Prachtige plaatjes Kees.
Door Bart79 op maandag 19 februari 2018 20:35
Zeer mooi Kees. Was er veel verschil in capaciteit tussen de 8080 en de MF 760?
Door KeesdeNood op dinsdag 20 februari 2018 13:34
Voor zover ik me kan herinneren niet Bart79 .
Iedereen bedankt voor zijn reactie
Iedereen bedankt voor zijn reactie
Door Fordman op dinsdag 20 februari 2018 18:53
Die Ford bij de MF 760 van loonbedrijf de Vos is volgens mij geen 5000 maar een 6600 of 5600, af te leiden aan de ovale uitlaatdemper, gril en stickers.
Door KeesdeNood op woensdag 21 februari 2018 16:29
Fordman schreef:
Die Ford bij de MF 760 van loonbedrijf de Vos is volgens mij geen 5000 maar een 6600 of 5600, af te leiden aan de ovale uitlaatdemper, gril en stickers.
Dat klopt ik had niet goed gekeken het is een 6600.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.